W środowe popołudnie, w przestrzeniach Fundacji Barka, odbyło się inspirujące seminarium Uniwersytetu Ludowego, poświęcone roli edukacji ustawicznej w budowaniu solidarności, wspólnoty i wzajemności. Seminarium było jednocześnie podsumowaniem drugiej edycji Uniwersytetu Ludowego, w której brało udział ponad 30 słuchaczy zarówno z Barkowych wspólnot, jak i z Centrów Integracji Społecznej i z przedsiębiorstw społecznych.

Wykład inauguracyjny wygłosiła Barbara Sadowska, dyrektor Uniwersytetu Ludowego Sieci Barka. Edukacja ustawiczna została ukazana jako praktyka wspierająca realną zmianę — osobistą i społeczną.

Kolejna część poświęcona była doświadczeniom słuchaczy Uniwersytetu Ludowego. Usłyszeliśmy poruszające świadectwa zmiany Andrzeja, Joanny i Adama. To w wypowiedzi Adama padło porównanie, że w tradycyjnym uniwersytecie, który ukończył, uczył się jak być „kimś”. A w Uniwersytecie Ludowym zrozumiał, że każdy jest „kimś”.

W swoim pierwszym wystąpieniu profesor Obracht – Prondzyński dał nam popis języka kaszubskiego i przedstawił historię mieszkańców Kaszub.

Kulminacyjnym punktem była jednak prelekcja prof. Cezarego Obracht-Prondzyńskiego pt. „Solidarność w tradycji Uniwersytetów Ludowych i koncepcji edukacji ustawicznej”. Profesor wskazał, że:

• Lider to ktoś, kto pomaga innym stać się lepszymi, niż sami o sobie sądzą.

• Współkształcenie dzieje się „pomiędzy” – w relacji i spotkaniu.

• Wolność jest przestrzenią ryzyka. Praktykowanie wolności wiąże się z odpowiedzialnością.

Silnie wybrzmiał również wątek transgresji, czyli przekraczania siebie, dokonywanego często dzięki wsparciu innych i poprzez wspólnotę. Zdaniem profesora, najważniejszym zadaniem lidera jest wychowanie kolejnych liderów – empatycznych, uważnych i odpowiedzialnych.

Profesor zwrócił również uwagę na znaczenie reguł i wartości jako fundamentów wspólnoty. Wskazał, że choć normy mogą być spisane, to ich rzeczywista siła tkwi w wartościach, które je podtrzymują. Mówił o potrzebie zaufania, uważności, ale bez naiwności, oraz o tym, że spotkanie – jeśli ma być prawdziwe – nie może być byle jakie.

Na zakończenie Barbara Sadowska i Dagmara Szlandrowicz wręczyły certyfikaty ukończenia Uniwersytetu Ludowego tegorocznym absolwentom, podkreślając ich zaangażowanie, rozwój i zobowiązanie do budowania wspólnot lokalnych.

Seminarium stało się nie tylko wydarzeniem edukacyjnym, ale także symbolicznym doświadczeniem wspólnoty. Było manifestacją tego, że edukacja – oparta na wzajemności i solidarności – ma moc realnej zmiany.

Projekt Uniwersytet Ludowy – Szkoła Animacji Społecznej realizowany przez Związek Organizacji Sieć Współpracy Barka sfinansowano ze środków @Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach #UniwersytetyLudoweMinister do spraw Społeczeństwa Obywatelskiego @Komitet do spraw Pożytku Publicznego

×
Przejdź do treści